مباحث برگزیده در انرژی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۹

عنوان فارسی مدیریت گرما در باتری‌های یون لیتیوم خودروهای الکتریکی
چکیده فارسی مقاله امروزه به دلیل مزایای ویژه‌ی باتری‌های یون لیتیوم، استفاده از آن‌ها برای مصارف خودروهای الکتریکی به‌شدت موردتوجه قرار گرفته است. هرچند استفاده از این باتری‌ها به‌طور گسترده برای مصارف پایین انرژی مانند تلفن‌های همراه، لپ تاب و دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری بسیار متداول می‌باشد اما یکی از مشکلات عمده بر سر راه استفاده‌ی تجاری از آن‌ها برای مصارف بالای انرژی مانند خودروهای الکتریکی، مشکلات گرمایی مربوط به این باتری‌هاست. در این مقاله یک مجموعه باتری، مشابه نمونه‌های تجاری مورد استفاده در خودروهای الکتریکی با استفاده از معادلات اساسی انتقال حرارت و مومنتم مورد بررسی قرار گرفته است. با مدل‌سازی پدیده‌ی انتقال حرارت موجود در این باتری‌ها و استفاده از شبکه‌ی توزیع مناسب برای سیال خنک‌کننده، راهکاری در جهت کنترل دمای آن‌ها در یک بازه‌ی مناسب ارائه شده است. نتایج نشان می‌دهد که استفاده از یک سیال با ظرفیت گرمایی و ویسکوزیته‌ی مناسب مانند آب در کنار آرایش جریانی با یک ورودی و دو خروجی به‌صورت متقارن، می‌تواند انحراف معیار دما، حداکثر دمای به وجود آمده و افت فشار ایجاد شده در داخل مجموعه باتری را تا حد قابل قبولی کاهش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باتری‌های یون لیتیوم، مدل‌سازی، انتقال حرارت، شبکه‌ی توزیع سیال

عنوان انگلیسی Thermal Management of Lithium-Ion Batteries in Automotive Electrical
چکیده انگلیسی مقاله Because of increasing demand on new reliable power source for hybrid electric vehicles, lithium-ion (Li-ion) batteries have received much attention in the last decade. Problem free Li-ion batteries are already in use for low power demand applications such as cell phone and laptop battery packs, however; for high power applications such as in automotive propulsion drives, there are serious issues which need to be addressed. Among various issues that high power application lithium-ion (Li-ion) batteries are encountered, thermal issues have received more attention because of their potential to degrade battery performance. In this work, a lumped capacitance heat transfer model is developed in conjunction with a flow network approach to study performance of a commercial-size Lithium-ion battery pack, under various design and operating conditions of a thermal management system. Air, silicon oil and water are chosen as cooling media in the battery pack. Different flow configurations are considered and temperature dispersion, cell-averaged voltage and resistance distributions, and parasitic losses due to the fan/pump power demand are calculated. It is found that application of a coolant with an appropriate viscosity and heat capacity, such as water, in conjunction with a Y-type flow configuration will result in uniform temperature and voltage distributions in the battery pack while keeping the power requirement at low, acceptable levels.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Lithium ion battery, Modeling, Heat transfer, Fluid distribution network

نویسندگان مقاله غلامرضا کریمی | Gholamreza Karimi
Associate Professor of Chemical Engineering, Shiraz University, Iran
دانشیار مهندسی شیمی، دانشگاه شیراز

علیرضا دهقان بیدختی | Alireza Bidakhti Dehghan
M.Sc. in Chemical Engineering, Shiraz University, Iran
کارشناس ارشد مهندسی شیمی، دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی http://yujs.yu.ac.ir/jste/browse.php?a_code=A-10-1-19&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات